کشف حقیقت زندگی سه خواهر در صحنه
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۳۷۵۷۳
کارگردان نمایش «آتن مسکو» گفت: این اثر با وجود داشتن متن زنانه، اما در اجرا، از رفتن به سمت فمنیست و ایجاد یک فضای زنانه تکبعدی اجتناب کرده است.
به گزارش ایسنا،امیرحسین روح نیا کارگردان نمایش « آتن مسکو» در ارتباط با اولین تجربه کارگردانی خود در تهران گفت: تاکنون بازیگری، نویسندگی و کارگردانی به شکل تخصصی در بندرعباس، نیشابور، اصفهان و تهران – در جشنواره تئاتر فجر- داشتم، اما «آتن مسکو» اولین تجربه کارگردانی تئاترم در تهران است که این روزها در تماشاخانه باران به روی صحنه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او درباره انتخاب متن« آتن مسکو» که نوشته ادوکیموس تسولاکیدیسنیز توضیح داد: دو سال بود که قصد کارگردانی داشتم، اما به دنبال یک موقعیت مناسب میگشتم. نمایشنامه «پرسیاه کبوتر سپید» که برداشتی از فصل چهاردهم رمان «صدسال تنهایی» مارکز است را نوشتم اما میخواستم در شروع فعالیت کارگردانیام در تهران کاری با تعداد پرسوناژ کمتر را تجربه کنم به همین خاطر متن «آتن مسکو» را که چند سال پیش خوانده بودم برای اجرا انتخاب کردم. با بازنویسی که در متن انجام دادم و تغییراتی که بهخصوص درصحنه اول نمایش ایجاد کردم، متن مناسب اجرا در ایران شد.
روح نیا متن « آتن مسکو» را یک کمدی اجتماعی دانست و ادامه داد: تماشاگری که کار ما را میبیند قرار نیست از ابتدا تا انتها بخندد. تماشاگر از ابتدا که وارد سالن میشود شاهد این است که نمایش آغازشده و درزمانی که به دنبال صندلی خود برای نشستن است متن اجرا میشود. این شکل از اجرا باعث شده تا تماشاگر حس هم ذات پنداری بیشتری باشخصیتها داشته باشد و حس کند که وارد زندگی آنها شده است. در نهایت حقیقتی که در زندگی این سه خواهر جریان دارد را کشف میکند و با خاطرهای بیرون میرود و به این فکر میکند که شاید زندگی من نیز دستخوش این سوءظن و سوءتفاهم شده باشد.
او افزود: قصد داشتم تماشاگری که به دیدن این اثر میآید خود را بهجای شخصیتهای نمایش بگذارد و به این فکر کند که اگر جای این افراد بود چه تصمیم میگرفت و در مقام قضاوت خود قرار گیرد.
این کارگردان با اشاره به سه ماه تمرین برای این نمایش گفت: با اینکه میشد کمتر تمرین کنیم اما میخواستم حتماً سه ماه تمرین داشته باشیم تا بازیگران هر چه بیشتر فرصت داشته باشند تا این شخصیتها را زندگی کنند و شخصیتها را طبیعی و عادی جلوه کند.
روحنیا در مورد فضای زنانه این نمایش تأکید کرد: نمایش اصلاً به سمت فمنیست و زن گرایی نرفته است. این سه خواهر روس در آتن همدیگر را میبینند. دو خواهر سالهاست که مهاجرت کردند و خواهر کوچک به دیدار این دو میآید و در آتن در خانه خواهر بزرگ این اتفاقات شکل میگیرد.
این کارگردان جوان فضای موجود در تئاتر را باوجود سالنهای خصوصی بسیار سخت دانست و افزود: باید سی درصد از فروش را به سالن پرداخت کنیم. این در حالی است که نهتنها هیچ کمکهزینهای از مرکز هنرهای نمایشی نداریم، بلکه امکانات تبلیغات شهری نیز که برای برخی از نمایشها ایجاد میشود نیز از ما دریغ شده است. همه این مسائل کار را برای گروههای جوان سختتر میکند.
به گزارش ایسنا، نمایش«آتن مسکو» با بازی پرستو کرمی، الهه پورجمشید ، آیلار نوشهری اجرای خود را از روز چهارشنبه دوازدهم مهرماه در تماشاخانه باران آغاز کرد و تا نیمه آبان ماه در این تماشاخانه هرروز بهاستثناء روزهای شنبه ساعت ۱۹ به مدتزمان ۷۰ دقیقه روی صحنه است. علاقهمندان جهت تهیه بلیتهای این نمایش میتوانند به سایت تیوال و یا گیشه تماشاخانه باران مراجعه کنند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۳۷۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله» + ویدیو
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ویدئویی از مراحل ضبط قطعه موسیقی نمایش «گالیله» با خوانندگی پولاد کیمیایی که این شبها در تئاتر شهر روی صحنه است، منتشر شد.
قطعه «آهای گالیله» از زبان یک خواننده دورهگرد در نمایش «گالیله» خوانده میشود که ترانه آن را کاوه آفاق سروده و آهنگسازی و تنظیم موسیقی نمایش و همچنین این ترانه بر عهده محمدرضا چراغعلی آهنگساز شاخص کشور بوده است.
نمایش «گالیله» به تهیهکنندگی آزیتا موگویی و کارگردانی شهابالدین حسینپور با نقشآفرینی فرهاد آییش، صدف اسپهبدی، نورا هاشمی، محمد نادری، حمید رحیمی، شهروز دلافکار، آرش فلاحتپیشه، محمد معتضدی، اشکان صادقی، فربد فرهنگ، علیرضا ساوه درودی، سامان کرمی و علیرضا مویدی در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه است.
نمایشنامه «گالیله» نوشته برتولت برشت و ترجمه حمید سمندریان است و دراماتورژی متن را نیز محمد امیریاراحمدی بر عهده دارد.
فروش بلیت این نمایش در سایت تیوال از طریق لینک tiwall.com/s/galilei۳ و همچنین فروش بلیت ردیف هفت نیز در سایت گیشه تئاتر در دسترس علاقهمندان است.
انتهای پیام/